28/08/13

Musik dan Sejarah 3

Flute & Seruling

 Ada pelbagai jenis flute modern. - Alto flute, bass flute, F-flat flute & piccolo flute  ^

Flute puba daripada tulang
Alat muzik tiupan angin seperti flute (sebutannya "floot") atau seruling adalah paling tua didunia & terdapat diseluruh dunia. Satu flute purba berusia antara 43,400 hingga 67,000 tahun telah dijumpai di Wilayah Slovenia dan dinamakan Divje Babe Flute di perbuat dari tulang. Flute tulang mammoth & swan pula telah dijumpai arkeologi German berusia 30,000 tahun. Bukti arkeologi alat muzik dijumpai di perkuburan raja bandar Ur di Sumeria seperti lyres, harp, sistra, cymbal & alat tiupan angin flute diperbuat dari perak.


Seruling bambu
ciptaan tersendiri maksudnya ada flute yang dibuat tanpa dipengaruhi oleh pengaruh luar. Muzik flute tradisi dimainkan mengikut style tempat asal ia dibuat. Bunyi flute adalah alat muzik yang menghiburkan generasi sebelum datuk & nenek moyang kita ribuan tahun lamanya. Sebagaimana pada hari ini kita mendengar muzik dari TV, radio & MP3player, alat muzik flute telah menghiburkan generasi sebelum kita berpuluh-puluh ribu tahun lamanya yang hidup berpindah randah (nomad).
- See more at: http://rockofplanetearth.blogspot.com/p/alat-alat-muzik-modern-tradisional.html#sthash.knZd1Aca.dpuf

Alat muzik woodwind





Pemain flute 

Brass section-Trumpet, Horn & Tuba 

Alat muzik angin (wind instrument) adalah alat muzik yang mengandungi satu jenis resonator biasanya "tube" di mana aliran udara di tetapkan untuk bergetar oleh tiupan pemain kedalam mouthpiece yang ditetapkan di hujung resonator. Pitch getaran di tentukan oleh kepanjangan tiub (tube) & secara modifikasi pemain alat tiupan. Ada beberapa wind instrument (alat muzik tiupan angin) yang menggunakan reed untuk menggetar bunyi & ada juga yang memerlukan bibir pemain di buzzing (digetar) kedalam mouthpiece.

Alat tiupan angin terbahagi dua kumpulan-
Brass (alat tiupan diperbuat dari tembaga+besi alloy)
Woodwind (diperbuat dari kayu atau bamboo)

Alat muzik tiupan angin tanpa menggunakan reed ialah seperti flute & recoder.
Alat muzik tiupan angin (lip reed) yang menggunakan getaran bibir pemain ialah trumpet, horn & tuba.
Terdapat juga alat tiupan angin tradisional asia tenggara seperti tumpong, kalaleng, pulalu & palendag dari Filipina. Suling atau seruling bambu dari Indonesia & Malaysia.

Strings musical instument / Alat muzik bertali.


violin
Alat muzik bertali (string instrument) alat muzik yang mengeluarkan bunyi dari pada tali yang bergetar. Alat muzik bertali yang biasa kita lihat seperti gitar violin cello banjo mandolin ukulele & harp. Mengikut skema Hornbostel-Sachs semua alat bertali itu tergolong dalam kelas chordophones. String instrument terbahagi kepada 3 kumpulan, 





Lutes- alat muzik dimana tali di sokong neck (leher) & bout (gourd) seperti gitar, violin, gambus & saz. 


















Harps- alat talinya di frame












 Zithers-alat talinya di pasang didalam badan seperti guqin, cimbalom, autoharp, atau piano. 
















Alat alat muzik ini di petik atau di gesek tali nya.
Alat muzik traditional bertali di Asia tenggara seperti gambus, sape, sundatang (Malaysia), kecapi (pulau Jawa & Sulawesi), kutiyapi (Filipina), Erhu (etnik cina) & banyak lagi. Seperti yang anda tahu gitar, violin, cello & piano di bawa orang Eropah ke asia tenggara. 
- See more at: http://rockofplanetearth.blogspot.com/p/alat-alat-muzik-modern-tradisional.html#sthash.knZd1Aca.dpuf

Tidak ada komentar:

Posting Komentar